Lukk

Avansert søk 

Aktuell søk

Område
Sesong
Produktlinje

Avbryt

På jakt etter inspirerende og overraskende nyheter!

Lidenskap og inspirasjon

Ett av målene som direktør Tijmen Verver i Verver Export setter seg hvert år, er å finne overraskende nyheter innen blomsterløk. Tenk på nye sorter, bruksområder og konsepter. Året er ikke vellykket hvis han ikke har (opp)funnet noe nytt på sin inspirerende jakt.

  

Lidenskap

Jakten etter nyheter er drevet av lidenskap. Likevel har ikke Tijmen alltid hatt denne lidenskapen for blomsterløk. "I løpet av karrieren har min lidenskap for blomsterløk vokst. Familiebedriften fikk meg inn i bransjen, men det er kundene og kreativiteten deres som vekket lidenskapen for blomsterløk i meg og som inspirerer meg fortsatt", forteller Tijmen Verver. "Naturen har alltid noe nytt på lur for oss. Igjen og igjen lar jeg meg overraske og inspirere av den."

Innen Verver Export er det Tijmen som er motoren bak jakten etter nye produkter og kultivarer til katalogen. "En nyhet er for meg noe som skiller seg ut i form eller farge, og som jeg kan være alene om å ha i vareutvalget i ett eller flere år", presiserer Tijmen. "Men som eksportbedrift må vi innimellom også finne erstatninger for utgåtte kultivarer. I de tilfellene vil erstatningen føres som nyhet av oss, mens den i praksis ikke alltid er ny på markedet. Noen ganger bestemmer avlerne seg for å slutte med en bestemt kultivar fordi kvaliteten forringes eller den ikke lenger vokser godt nok. Når avlingen ikke er lønnsom mer forsvinner kultivaren fra markedet, selv om den fortsatt er like vakker."

Inspirerende jakt

Det finnes mange foredlere innen blomsterløkbransjen, noen opererer på hobbynivå mens andre jobber sammen i profesjonelle nettverk på jakt etter nye arter og kultivarer. "Når jeg besøker foredlere får jeg med meg de fleste nyhetene. Iblant er jeg sterkt uenig med avleren om fremtidsutsiktene til en ny krysning", ler Verver. "Da ser man at planteavl i mange tilfeller hovedsakelig er rettet på blomsterbransjen og ikke på bruk i parker og hager. I flere tilfeller ser jeg muligheter mens avleren allerede har kastet krysningen i komposten!"

"I noen tilfeller er det naturen selv som er foredleren! Og det gleder meg aller mest", tilføyer Tijmen. "For eksempel holder vi på å utvikle Alfa-Zulu-serien. Den består av enkeltblomstrende georginer som er interessante med hensyn til insekter, og har oppstått spontant i naturen. Vi kommer til å velge 26 varianter, én kultivar for hver bokstav i NATO-alfabetet. Disse kultivarene blir deretter dyrket økologisk, kun for oss. Med dette får vi noe unikt i katalogen vår, og også tilstrekkelig nye innspill til sommerkonseptene våre hvor vi kombinerer georginer med ettårige planter."

"Min personlige smak og om nyheten har mange muligheter eller kun noen få, avgjør om jeg vil ta den opp i utvalget til Verver Export." Han fortsetter: "Potensialet hos kunden avgjør til slutt om jeg satser videre på en ny kultivar. Det er min jobb å overføre min lidenskap for produktet til selgerne våre i de forskjellige landene, først da har nyheten en sjanse på suksess!"

Trender

Utvalget til Verver Export er uavhengig av trender. Det er faktisk helt umulig for en avler å henge seg på for eksempel fargetrender, fordi de kommer og går raskt. Avleren kan rett og slett ikke produsere på så kort tid. Dessuten er disse trendene ikke like for alle land, og de profesjonelle i kundekretsen til Verver Eksport har ikke noe særlig mye å gjøre med dem heller. Tijmen Verver sier om dette: "Det vi må forholde oss til er sosiale utviklinger og temaer som biologisk mangfold og klimadiskusjonen. For å tilpasse oss utvikler vi stadig nye konsepter i tillegg til at vi tilbyr nye produkter i utvalget vårt."

Konsepter

Hos Verver Export innebærer innovasjon i utvalget i stor grad også å komme med nye anvendelser og kombinasjoner. Vårt kreative team og forsøkshagen vår har spilt en viktig rolle i dette i årevis. Den personlige interessen til Tijmen Verver for stadig innovasjon, har ført til at selskapets styrke er konseptuell tenkning. Med et stort smil sier Tijmen: "Konseptuell tenkning ligger i vårt DNA!" og avslutter med et mer seriøst: "Men akkurat som i planteforedlingen, må også vi innimellom gi slipp på noen av nyskapningene våre."